Freitag, November 24, 2006

پنج مقاله

« زال ِ زَر » يا « زرتُشت »
منوچهر جمالی
« زال ِ زَر » يا « زرتُشت » ، « سيمرغ » يا « اهورامزدا » ، « مِهر و خرد ِ با‌هم‌جُفت » يا « جنگ ِ ابدی ، و کين‌توزی ِ بی‌حد » ...


زال ِ زر و حقّ ِ بـه سرپيچی
منوچهر جمالی
زال ِ زر و رستم ، برضدّ ِ « جهاد ِ دينی » . زرتشت ، بنيادگذار ِ «جهاد ِ دينی » .
« ارج ِ انسان » در فرهنگ ِ سيمرغی مفهومی است که بنياد ِ « سکولاريته » و « حقوق ِ بشر » است ...


زال ِ زر ، بُنيادگذار حـقّ ِ سرپيچی از « دين ِ جهادی » در فرهنگ ِ ايران
منوچهر جمالی
زال ، کار و گفتار و انديشه‌ی ِ « نيک » را در شناخت ِ انسان از « هنگام » مي‌داند . زرتشت ، کار و گفتار و انديشه‌ی ِ « نيک » را در شناخت ِ « خواست ِ اهورامزدا » می‌داند . زال ِ زر و رستم ، بر ضدّ ِ « جهاد ِ دينی » ِ زرتشت ، بنيادگذار ِ « جهاد ِ دينی » ...


چرا « همه‌ی ِ حواس » ، در فرهنگ ِ ايران « بوی » ، ناميده می‌شدند ؟
منوچهر جمالی
فرهنگ ِ ايران ، به همه‌ی ِ « حواس » ِ انسان ، « بوی » می‌گفت . همه‌ی ِ حواس ، ويژگی ِ « بوئيدن » را داشتند . بوئيدن ، به معنای ِ « جستجو‌کردن در تاريکی » است . بوئيدن ، به معنای ِ « همآغوشی و آميزش با آنچه بوئيده ( حس‌کرده ) می‌شود ، هست ...


« زندگی » ، در پيکار با « ضدّ ِ زندگی »
منوچهر جمالی
مسائل ِ کنونی ما ، مسائل ِ هزاره‌های ِ ما هستند . تنها با پرداختن به سياست ِ روز ، مسائل ِ کنونی ِ ما ، حل نمی‌شوند ...
« زندگی » ، در پيکار با « ضدّ ِ زندگی » تاريخ ِ فرهنگ ِ ايران ، تراژدی ِ پيکار ِ « زال ِ زر » و « زرتشت » برای ِ « يک غايت ِ مشترک » ولی با « دو شيوه‌ی ِ متضاد » است ...

Kommentare:

  1. می بینمت که رادمنش ترین پهلوانی ای فریدون زمان
    }}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}

    http://archives.farhangshahr.com/standpoints/issue_159112006.php

    AntwortenLöschen
  2. آقا جان. اون گفتن » « سی دی مُسلم ساز درست کار نکن » در مقاله اسلام و عرب، مرا از خنده روده بر کرد. جدا که با مزه ای و دوست داشتنی.

    AntwortenLöschen
  3. از نگارخانه ی خداوندان بازدید بفرمایید .

    امضا : نظرباز

    AntwortenLöschen