Sunday, September 03, 2006

اگر از يک‌نفر مسلمان بپرسيم ...

اگر از يک‌نفر مسلمان بپرسيم : محمّد بزرگ‌تر بود يا افلاطون ؟ [1] بی‌درنگ با اخمی کشنده و خشمی لبريز از کين ، خواهد گفت : چه جای ِ افلاطون است ؟! حضرت ِ محمّد ( صل‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم ) پيامبر ِ خاتم بوده و افلاطون يک‌نفر کافر ِ ارباب ِ‌انواع‌پرست ِ يونانی . امّا من می‌پرسم : پس چگونه است که افلاطون نه تنها از انتقاد ، و بحث و بررسی ِ نوشته‌هايش ، ناراحت نمی‌شد و نمی‌شود ، بلکه برعکس ، انديشه‌های ِ خود را به شاگردانش درس می‌داد و در هر باره‌ای با آنان به بحث و گفتگو می‌نشست ؟ همچنين ، چگونه است که انديشه‌های ِ افلاطون بعد از اين‌همه‌قرن که مورد ِ بحث و بررسی و نقد و انتقاد قرار گرفته ، باز همچنان تازه ، زنده ، و درخور ِ بحث و تأمّل است ، امّا گفته‌های ِ پيامبر ِ شما ، طاقت ِ حتّی يک‌سال نقد را هم ندارد ؛ و با اين‌وجود ، شما دم از استواری و استحکام ِ آن می‌زنيد ؟!
اگر در بين ِ خوانندگان ِ اين وبلاگ کسی هست که پاسخی برای ِ اين تناقض دارد ، خواهش من اين است که دريغ نورزد .


?
[1] البتّه ، من می‌دانم که نبايد اين‌دو را با هم قياس کرد ؛ امّا برای ِ روشن‌شدن ِ پاره‌ای از مسائل ، گاه اين‌گونه بی‌ادبی‌ها گريزناپذير است !

5 comments:

  1. سلام
    افلاطون از حرفهايش زميني بود و نظرات يك انسان اما حرفهاي پيامبر الهي است و از جانب خداوند بنابراين شايد با ذهن ناقص انسان نتوان به دليل بعضي از فرمانهاي خدا پي برد كه اين دليل بر نفي انها نمي تواند باشد

    ReplyDelete
  2. از کجا میدونی که حرفهای محمد از آسمان است...واموخته هایش از سلمان فارسی نیست؟
    ..www.efsha.co.uk

    ReplyDelete
  3. اين بحث مشكل داره. چون محمد متفكر (به شكل افلاطون ) نبوده!
    بهتر بود بپرسيم كه چرا نقد قرآن مشكل داره؟ انوقت جواب بهتري ميشد داد!

    ReplyDelete
  4. مشکل این است که شما متأسفانه عقدهای به این بحث نگاه می کنید. شما چشمتان را بسته اید که اگر پیام محمد جذابیت نداشت چگونه است که امروز بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان زندگی می کنند و جالب است بدانید که اکنون در اروپا سریعترین دین از نظر تعداد گروندگان دین اسلام است. اما همان افلاطونی که می گویید دشمنانی دارد در همین جامعه غرب مانند پوپر که کتابی علیه وی با نام جامعه باز و دشمنانش می نویسند که جالب است مطالعه نمایید.

    ReplyDelete
  5. اولا انتقاد نباید هیچ بویی از توهین ببرد.
    ضمنا طرف مقابل شما باید منطقی باشد و بر مسایل دینی و فلسفی اشراف داشته باشد.
    بی جنبه و بی سواد بودن یک عده را نباید گردن پیامبر انداخت.
    اگر انتقادی دارید همین جا بگویید

    ReplyDelete